‘’Alles gebeurt online’’, is een uitdrukking die je vast eens hebt gehoord. Online is alles sneller, interactiever, veelzijdiger, ofwel: online is alles beter. Is hierdoor offline marketing verleden tijd? De online wereld biedt inderdaad een hoop fantastische mogelijkheden wat het online werken zo gaaf maakt. Máár, offline is óók meer aanwezig dan ooit en in deze blog hopen wij jou net zo te enthousiasmeren over offline marketing als wij dat zijn.
Soorten offline marketing
Offline marketing klinkt anno 2022 misschien wat stoffig, maar je ziet het meer dan ooit om je heen. Wellicht heb je het nog dagelijks in je handen ook (we weten het wel zeker). Weet jij wat allemaal onder offline marketing valt? Hierbij wat offline marketing voorbeelden:
Offline marketing voorbeelden:
- vak- en dagbladen
- je favoriete tijdschrift
- radio- en televisiereclame
- guerrilla marketing
- reclameborden op bus- en treinstations
- verpakkingen
- flyers
- promotieteams
En zo heb je nog véél meer verschillende manieren.
Hoeveel reclame zie je per dag?
Heb jij enig idee hoeveel reclame jij onder je neus geschoven krijgt in een tijdsbestek van 24 uur? Waarschijnlijk meer dan je denkt. Side note: er kan gediscussieerd worden over wat precies allemaal onder een reclameconfrontatie valt. De ene vindt een verpakking of een bedrijfslogo al een reclameconfrontatie en de ander vindt een tv-spot of een YouTube-advertentie pas tellen als officiële advertentie.
In 2012 schreef Adformatie, een platform voor de marketing-, media- en communicatieprofessional, dat we gemiddeld zo een 377 (exclusief verpakkingen) reclames per dag zien. Quest, een wetenschappelijk tijdschrift, deed in 2015 een rekensommetje hoeveel reclame-uitingen je in je hele leven ziet als we ervan uitgaan dat de gemiddelde Nederlander 80 jaar oud wordt. Het getal waar zij op uitkwamen is 11 miljoen reclames op een mensenleven. Als we ons nu realiseren dat de levensverwachting in 2022 weer gestegen is en er nóg meer manieren van reclame bestaan, zal de 11 miljoen dan nog kloppen? Wat denk jij?
De kracht van offline marketing
‘Maar als je zoveel marketing ziet, onthoud je toch ook niet alles?’ Nee, dat klopt, niet bewust en ook niet allemaal. Máár, des te vaker je iets ziet, des te beter je het onbewust wel onthoudt. Van kleuren, lettertypes, logo’s, melodieën tot kreten. Velen denken dat het voornaamste doel van marketing is om direct te verkopen. Zo vonden we een mooie quote van Daniel Murray, werkzaam in de (online) marketing en presentator van The Marketing Millennials podcast, dat luidde:
‘Most of your audience is not ready to buy. The goal of marketing is that when they are ready to buy, your brand is top of mind.‘
En dan behaal je óók juist met offline marketing. Wees zichtbaar buiten het telefoon- of computerscherm. Met offline marketing is het lastiger om gericht te zenden naar je doelgroep, maar het is de perfecte manier om zichtbaar te zijn en met je brand in mensen hun onderbewustzijn te nestelen.
Het verschil tussen offline en online marketing
Met online marketing is het mogelijk om ontzettend veel data te vergaren. Meten is tenslotte weten. Met de meest uitgebreide tools krijg je een hoop inzichten over je doelgroep en zie je wat wel en niet aanslaat. Met offline marketing is dit vanzelfsprekend een stuk lastiger. Je weet niet precies wie je merk ziet en je kunt geen interacties meten. Wel spreek je de mensen aan die niet online zijn (ja, ze bestaan echt), waardoor je weer een bredere doelgroep bereikt.
Waarom online en offline marketing elkaar versterken
Los van elkaar hebben offline en online marketing al hun effecten, dus waarom perse voor de ene variant kiezen, wanneer je hun krachten ook kunt bundelen? Door op verschillende plekken aanwezig te zijn, spreek je een bredere doelgroep aan die jouw bedrijf ontdekken.
Hoe Tess Regelt offline marketing inschakelt
Het doel van marketing is dat mensen je onthouden. Het verhaal van jouw brand moet compleet zijn. In het compleet maken van jouw verhaal en je totale branding, daar komen wij bij kijken. Dit kan zijn in het maken van prachtig beeldmateriaal, tot printmedia of voertuigreclame. Nieuwsgierig geworden? Zoek dan vooral contact met ons op, wij staan altijd klaar voor een nieuwe uitdaging!
Bronnen: Adformatie, Quest