Wil jij gaan starten met het inzetten van social media voor jouw bedrijf? Dan is het opzetten van een social media strategie een must. Een social media strategie is de basis van jouw socialmediamarketing. Hoe gaat social media jouw branding compleet maken? Je kunt hier de plank goed mee misslaan óf het kan je branding naar een hoger level tillen. Het correct inzetten van social media is daarom crucialer dan je wellicht denkt. Hoe je jouw strategisch plan uitwerkt lees je hier.
Zijn een social media strategie en een social media plan hetzelfde?
Nee, dat zijn ze niet. Toch worden deze termen geregeld door elkaar gehaald. Het verschil zit hem in de volledige uitwerking en het tijdsbestek. Een social media strategie kun je ook wel zien als de basis of het stramien van jouw socialmedia-uitingen. Met dit strategische plan richt je je op de lange termijn. In deze strategie staat waar je over (bijvoorbeeld) een jaar wil staan en hoe je dit gaat bereiken. Deze strategie kan in de loop van tijd nog wel veranderen en staat dus niet vast.
Een social media plan is er voor projecten op de korte termijn. Denk hierbij aan projecten als campagnes, product releases of het opzetten van jouw socialmediakanalen. In het social media plan staan punten die ook in de strategie staan. Dit komt doordat de strategie het startpunt is voor je marketinguitingen en je ervoor wil zorgen dat je uitingen overeenkomen, zodat het plaatje blijft kloppen.
Om het verschil tussen een plan en strategie makkelijk te onthouden
Denk bij een social media strategie aan hoe: Hoe ga jij social media inzetten
En denk bij een social media plan aan doe: Het social media plan is er voor de daadwerkelijke uitvoering
Hoe = strategie
Doe = plan
In een notendop: het doel van een social media strategie
Een social media strategie is een strategisch plan gebaseerd op de marketing- of communicatiestrategie van jouw bedrijf. Hierin staat concreet welke doelen er zijn en hoe je die gaat bereiken. En met name: welke rol gaat social media spelen om deze doelen te bereiken. Doelen die je met je social media kunt bereiken, zijn onder andere:
- Vergroten klantenkring
- Uitbreiding van je totale branding en daarbij klantenloyaliteit
- Verhogen van leads
- Je maandelijkse websitebezoekers een boost geven, wat je Google-score weer verhoogt
- Een product of dienst op de markt zetten
Dit zijn een aantal voorbeelden waarvoor je social media kan inzetten. Weet voor jouw onderneming concreet wat je wil behalen. Niemand houdt van inhoudsloze content.
Wie wil je bereiken?
Een belangrijk aspect van jouw social media strategie is je doelgroep. Wanneer je niet weet wie je precies wil bereiken, ga je er ook nooit achterkomen hoe je ze moet bereiken. Al maak je de gaafste content, wanneer dit bij de verkeerde doelgroep aankomt, zul je niet het bereik en de gewenste interactie bereiken. Kader daarom zo goed mogelijk af wie je wil bereiken. Realiseer je dat dit verder gaat dan geslacht, leeftijd en woonplaats. Wat voor type mensen zijn het, welke tone of voice past hierbij, tegen welke mensen kijken zij op, wat is hun inkomen en zo zijn er nog veel meer vragen die je gaan helpen de doelgroep in kaart te brengen. Think out of the box!
Je doelen en doelgroep staan, what’s next?
Super! Nu je weet wat je voor ogen hebt, ga je kijken hoe je dit gaat behalen en welk pad je daarvoor moet bewandelen. Welke social kanalen ben jij van plan om in te zetten? Doe goed onderzoek naar de diverse mogelijkheden en weet op welk platform jouw doelgroep actief is. Ontdek daarnaast ook wat elk socialmedia-platform te bieden heeft. Ieder socialmedia-platform heeft weer andere mogelijkheden. Dus, stel jezelf ook de vraag: welke actie wil je dat de doelgroep onderneemt bij het zien van jouw content? Is dat mogelijk op het platform wat jij voor ogen hebt? Weet jij via welke wegen dit de beste manier is om uit te voeren? Verdiep je hier goed in of regel een team dat al in de diepe krochten van socialmedialand zit om jou te helpen.