Wanneer je als voorbeeld als marketeer of brand manager werkt, herken je dit ‘probleem’ waarschijnlijk wel: een klant met onrealistische wensen, zoals ‘dubbele omzet in een kwartaal’ of ‘binnen een maand bekend zijn in een buurland’ bij een product of een merk dat nog je eigenlijk nog lang niet aan de man kan brengen. Veel starters of bedrijven die beginnen met marketing denken dat het goud voor het oprapen ligt. Helaas is dat in veel gevallen niet het geval. Marketing inzetten voor een merk is een lange termijn investering waarbij je een basis opzet waarvan je even later de vruchten plukt. Waarom lange termijn marketing jouw bedrijf helpt groeien en geduld een schone zaak is, ontdek je hier.
First things first: wat is een marketingstrategie
Een marketingstrategie is het proces waarin een bedrijf een of meerdere middelen inzet om een doel te bereiken, zoals het verhogen van verkopen, het willen onderscheiden van concurrentie of het lanceren van een product. Zo zijn er enorm veel diverse doelen waarbij marketing goed van pas komt en hierdoor ook een hoop verschillende marketingstrategieën. Niet elke marketingstrategie past bij ieder marketingdoel. In deze blog focussen we ons op het belang van lange termijn marketing.
Waarom korte termijn marketing niet werkt
Je kent ze wel, de advertenties van vlotte marketeers die je bakken met geld beloven door gemakkelijk online marketing in te schakelen. Helaas is het allemaal niet zo gemakkelijk als vele van deze vlotte marketeers jou beloven. Als jij als startende ondernemer of bedrijf dat nooit iets met marketing gedaan heeft, wil beginnen met marketing moet je willen investeren én hier geduld voor hebben dat het balletje uiteindelijk gaat rollen.
Investeren moet je leren
Wanneer je het onderste uit de kan wil, moet je ook optimaal op de hoogte zijn (of een partij inschakelen die dat voor je uitzoekt) van je doelgroep, luisteren naar de behoeftes en weten hoe je je moet positioneren in de markt. Jij kan overtuigd zijn van jouw product of dienst, maar is de (consumenten)markt dat ook? Een partij die jouw bakken met geld belooft met alleen het draaien van online advertenties, die jij weer bakken met geld betaalt, gelooft natuurlijk wel in jouw merk.
Weet waar je starten moet
Het ontbreken van referenties is bij vele bedrijven die snel willen groeien en omzet willen draaien een bekende valkuil. We (de millennials😉) leven tegenwoordig in een review-maatschappij. Voordat we iets aanschaffen, controleren we eerst de reviews. Je kunt de millennials bijna een achterdochtige generatie noemen (guilty schrijver hier). Voordat geld over de (digitale) toonbank rolt, moet de zekerheid aanwezig zijn dat het product of de dienst het waard is én de verkoper te vertrouwen is. Herken je dit met de horecazaken waarnaar je zoekt? Schuif jij ergens aan zonder dat je de reviews hebt gelezen of hun socialmediakanalen hebt bezocht?
Wanneer je als bedrijf een nieuw product of dienst op de markt brengt en hier massale campagnes voor opzet, waardoor jouw merk volop in de spotlights staat, maar het bereik (de groep die de campagne onder ogen krijgt) hier weinig tot niks over kan vinden, wat denk je dat er dan gebeurt? Indien er niks te vinden is over je product of dienst, ligt het vertrouwen in je merk veel lager dan je had kunnen bereiken. Wanneer je je branding van A tot Z had opgebouwd en referenties had verzameld bij early adapters die waardevolle informatie voor zowel jou en de toekomstige klanten hadden achtergelaten, hadden je campagnes een veel beter effect gehad.
Lange termijn marketing voorbeelden
Welke marketingstrategieën zijn ideale strategieën voor op de lange termijn? Hieronder vind je 3 lange termijn marketing voorbeelden.
Marketing voorbeelden: Branding belang
Nieuwe ondernemingen groeien alsof het onkruid is. Veel van deze bedrijven houden het niet lang vol, doordat ze denken de perfecte lucratieve job te hebben bemachtigd. Waar dit vaak misgaat, komt door het hebben van een merk zonder verhaal. Een merk waar de consument zich niet mee kan binden. Een merk zonder branding.
Je branding is meer dan een catchy naam, logo en kleurenpalet. De branding is de identiteit van je bedrijf, dat moet staan als een huis als je overtuigend wil overkomen bij je gewenste doelgroep. Wanneer je branding compleet is herkennen mensen jouw bedrijf en herkennen zich ín jouw bedrijf. Branding brengt emotionele waarde met zich mee. Het zorgt ervoor dat consumenten niet alleen terugkomen voor jouw product of dienst, maar ook terugkomen voor jouw merk.
Marketing voorbeelden: Tijd voor technisch: Search Engine Optimization (SEO)
Wanneer je een ondernemer bent of werkt in de digital marketing heb je deze term sowieso eens voorbij horen komen. Zo niet, dat kan natuurlijk ook. We nemen je kort mee door de basis van SEO en waarom dit een belangrijke langetermijninvestering is in jouw bedrijf.
SEO is in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’. SEO heeft als doel het verbeteren van jouw website, zodat je website hoger in de organische, dus onbetaalde, zoekresultaten komt in zoekmachines. Een onderdeel hiervan is het gebruiken van zoekwoorden op jouw website. Er zijn ondernemers die denken dat het plaatsen van een aantal specifieke zoekwoorden op hun website genoeg is om hoog te scoren op Google. Helaas werkt het niet zo simpel.
SEO factoren
Er zijn voor Google namelijk ongeveer 200 rankingsfactoren die een rol spelen bij het bepalen van jouw score. Je kunt betreft tekstuele inhoud een hoge SEO score hebben. Máár, heb jij een website die zo langzaam laadt dat de meesten van jouw websitebezoekers de website snel verlaten, heeft dit ook weer invloed op je ranking. Of: heb jij enig idee welke spam-websites naar die van jou leiden? Ook dit is een domper voor jouw ranking.
Zo heb je nog ongeveer 198 factoren, zoals: domein leeftijd, interne linkstructuur of de gebruikersinterface. Gelukkig hoef je je niet druk te maken om alle factoren, want op sommige factoren heb je simpelweg geen invloed. Het is zeker weten een boeiende lijst om je eens in te verdiepen.
Marketing voorbeelden: Waarom is SEO een goede langetermijninvestering?
Zoals eerder in dit blog al is aangegeven, is online zichtbaar zijn van groot belang. Wanneer je je focust op SEO zorg je uiteindelijk voor resultaten op de lange termijn. Wanneer je bijvoorbeeld voor SEA (betaalde advertenties boven en onderaan de zoekresultaten) kiest, ben je bijvoorbeeld gebonden aan views of budget. Zijn deze verstreken, dan ben je niet meer zichtbaar. Wanneer je SEO op orde is, is je vindbaarheid blijvender.
Zo hebben SEA als SEO beiden hun voor- en nadelen. In een volgend blog komen we hier eens op terug :-).
Social media
Bij social media is het ‘t doel om een connectie te leggen met je volgers. Ook dit kost tijd en zal je in het begin geen harde stijgende cijfers of centen opleveren. Zie het beginnen met social media als het opbouwen van een trouwe community. Probeer daarom niet direct je diensten te verkopen, maar gebruik social media voor het uitbreiden van je merkidentiteit. Uiteindelijk gaat dit je totale branding completer maken én is het voordelig voor je SEO. Alles hierboven komt uiteindelijk samen. Heb jij je social media strategie of social media plan al klaarliggen?
Heb jij hulp nodig bij een of alle bovenstaande zaken?
Beginnen met online marketing doe je, zoals vele vlotte marketeers beloven, niet zo 1, 2, 3. Tess Regelt kijkt mee naar het gehele plaatje van jouw bedrijf en onderzoekt waar de mogelijkheden liggen. Wij bieden jou graag de handvatten om jouw merk van begin tot eind neer te zetten, of van K tot Z. Net wanneer jij ons nodig hebt in jouw proces. Wellicht tot snel onder het genot van een goede kop koffie.