De zomer(vakantie) is voor velen hét moment om alle werkzaamheden links te leggen en in standje vakantiemodus te komen. Bij ons op kantoor ook hoor. Ook wij genieten van onze welverdiende vakantie, maar staan niet de hele vakantieperiode uit, ‘omdat er in de zomer toch weinig gebeurt’. De vakantieperiode biedt namelijk vele commerciële kansen, waar je als marketeer juist op kunt inspelen. De voordelen van zomer marketing zetten wij voor je op een rij.
Wanneer jouw klanten op vakantie zijn, hoef jij niet bij de pakken neer te zitten. Het is juist de perfecte timing om onder andere je klantenbestand door te spitten, te ontdekken waar mogelijkheden liggen en is het de tijd om je eigen bedrijf weer eens onder de loep te leggen. Het fijne aan bezig zijn met marketing in de rustige zomermaanden, is dat je goed vooruit kunt werken. Zo creëer je extra rust voor het drukke najaar. Om je inspiratie te geven over welke werkzaamheden je samen met je team (of alleen) kunt uitvoeren, hebben wij ze kort en bondig voor je genoteerd. Stilzitten doen we niet aan deze zomer.
De zomer marketing tips voor jouw bedrijf
Vind een aanleiding voor contact met je klanten
Heb je je klanten al een tijdje niet gesproken? Dan is de zomervakantie de perfecte periode voor een korte catch-up. Wanneer alle werkzaamheden op rolletjes lopen en je een langere tijd geen meeting op de planning hebt staan, kan het contact een beetje verwateren. Een catch-up hoeft geen heel boekwerk te zijn. Een simpel berichtje waarin je vraagt hoe het gaat en de overige werkzaamheden in het bedrijf is al genoeg. Ben je via, bijvoorbeeld, social media op de hoogte van persoonlijke gebeurtenissen? Denk aan; grote veranderingen, verhuizing of kind, speel daar dan op in. Persoonlijke interesse vindt de klant vaak ontzettend fijn.
Weg met achter de feiten aanlopen, die uitstel-klusjes pak je nu aan
Die kantoorklusjes die voelen als de was doen of stofzuigen. De klusjes die je telkens een week vooruitschuift. Dit zijn precies de klusjes die je in deze periode moet volbrengen en niet weer moet uitstellen, want: het is nu toch rustig, de klusjes komen later wel. Als de drukte weer begint, lossen die klusjes zichzelf alsnog niet op. En de stapel wordt alleen maar hoger.
Wees je concurrenten een stapje voor
Wanneer vele marketingbureaus in de vakantiemodus schieten, is het voor jou de kans om een voorsprong te maken. Denk aan projecten waar je al mee aan de slag kunt gaan die je een hoop tijd opleveren in het najaar, zoals:
- de contentkalenders
- de marketingkalenders
- marketingplannen
Geef je eigen website een opfrisbeurt
Is jouw eigen website nog wel up to date? Vele bedrijven zijn zo druk met hun klanten dat ze vergeten te kijken naar hun eigen uitstraling. Klopt de inhoud nog met waar het bedrijf momenteel voor staat, ontbreekt er geen informatie of is alle informatie nog relevant? Doe een analyse of er meer uit je website te halen valt, zodat je website je bedrijf nog wel goed verkoopt. Je website is tenslotte je marketingtool die altijd aan staat.
Leg je marketingresultaten onder de loep
Wat ging goed en wat kan beter? Ga met je team na wat jullie allemaal hebben bereikt het afgelopen half jaar. Waren er pieken of dalen, hoe handelden jullie in deze situaties, wat zeggen de cijfers? Wanneer je de resultaten analyseert en hier waardevolle informatie uithaalt, kun je dit weer gebruiken in de toekomst. Zo ben je extra voorbereid en heb je beter zicht op wat er wellicht komen gaat.
Wees zichtbaar in de zomer met zomer(se) marketing
Mensen zijn meer online dan ooit tevoren en in de zomer zijn ze dat nóg meer. Daarom is de zomer de perfecte kans op potentiële klanten aan te trekken. Desondanks mensen in de vakantie ook bezig zijn met activiteiten, laten ze hun smartphone niet langer dan een halve dag in hun broekzak zitten (waarschijnlijk niet eens langer dan een uur). Denk vooral niet dat mensen niet zitten te wachten op jouw advertenties of overige content. Ze hoeven per direct niet iets met jouw merk te doen, maar het is belangrijk dat ze je niet vergeten. Wanneer ze wel iets nodig hebben, moet jouw merk in hun gedachten naar boven komen. Hoe je zichtbaar blijft in de zomer is mogelijk op verschillende manieren. Hieronder leggen we uit hoe je dit kunt doen.
Richt je op lokale SEO
Door alle ontwikkelingen die plaatsvonden/vinden in de wereld de afgelopen jaren (van een pandemie tot het bewuster en duurzamer leven), blijven steeds meer mensen in Nederland gedurende vakantieperiodes. Mensen gaan dagjes weg of kiezen voor een vakantie in een provincie aan de andere kant van het land. Wat zij doen doen, is activiteiten zoeken in de omgeving. Wat jij dan op orde moet hebben, is je lokale SEO, zodat ze via Google jouw bij jouw bedrijf terecht komen.
Focus je op mobiele content
In de zomer en met name op vakantie zitten mensen amper tot niet op hun laptop. Nothing new: het mobieltje is het device dat iedereen de hele dag met zich meezeult. In de zomer zijn er meer mensen online dan de andere maanden. En wat jij dan wil: ook aanwezig zijn. En, dat wil je niet met een trage laadtijd, slecht beeldmateriaal of onleesbare teksten. Je content moet on point zijn voor mobile devices.
Stuur een vakantienieuwsbrief
Volgens Tess Regelt zijn nieuwsbrieven nog steeds underrated. Nieuwsbrieven hebben het ‘spam-stigma’. Wanneer je op de juiste manier jouw e-mailmarketing op orde hebt, kun je hier juist hele mooie doelen mee bereiken, van conversies tot engagement. Afhangend van de branche van het bedrijf, zijn er genoeg leuke zomerse inhakers te bedenken. Richt je vooral op het bieden van nuttige informatie. Breng je klantenbestand informatie waar zij iets aan hebben en waarbij je ze triggert om na de dure zomervakantie eens bij je terug te komen, in plaats van: ‘DEZE TUINSTOEL WIL IEDEREEN’. Dat kennen we nu allemaal wel.
Speel in op zomercontent
Niet alleen je nieuwsbrief kun je in een zomers jasje stoppen, je overige content natuurlijk ook! Seizoensgebonden content is sowieso een must. Winterse content spreek niemand aan in hartje zomer en vice versa. Wanneer je in de zomer nog moet beginnen met zomercontent creëren ben je daar eigenlijk al laat mee. Misschien zijn er bijzondere actuele zomerse trends of gebeurtenissen waar je nog creatief op kunt inspelen. Misschien een leuke winactie? Of iets interactiefs? Actuele content werkt het best.
Tijd om te recyclen
Bespaar jezelf een hoop tijd en recycle content. Waarschijnlijk heb je een hoop content die tot de dag van vandaag net zo relevant was als een jaar terug, of zelfs nog langer terug. Je hoeft niet bang te zijn dat mensen dit snel doorhebben. Vele bedrijven doen dit namelijk continu. Besef ook dat niet iedereen je bijdrage de eerste keer al heeft gezien. Gooi er een klein fris ‘sausje’ overheen en je hebt weer ‘nieuwe’ content.
Vergeet niet te adverteren
Zakt jouw bedrijf in sales of verkeer in de zomermaanden? Denk dan aan advertising, zodat je (potentiële) klant je niet vergeet. Dit adverteren kan op verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld via Google of social media als Instagram of Facebook. Wellicht ben je ervan op de hoogte dat online adverteren werkt middels een veilingsysteem. Vele adverteerders stoppen in de zomer met adverteren, waardoor de concurrentie zakt en je voor dezelfde relatieve kosten mogelijk een groter bereik hebt. Het schijnt dat consumenten zomers vaker een hoop oriënteren in plaats van kopen. Haal hieruit je voordeel door zichtbaar te zijn.
Zoals je ziet, genoeg redenen om aan de slag te gaan 💪
Heb jij hulp nodig bij jouw zomer marketing?
Heb je hulp nodig bij een of meer van de bovenstaande zaken? Wij bij Tess Regelt zitten niet graag stil, ook niet in de zomer. Dus: heb je vragen, een plan voor deze zomer, ben je nieuwsgierig naar onze overige diensten of wil je juist extra handen voor ná de zomerperiode? Dat mag allemaal. Neem gerust contact op voor een kop koffie.