Als je social media wil inzetten voor jouw bedrijf is het een uiterst goed idee om hiervoor ook een plan te maken, het zogeheten social media plan. ‘Zomaar’ beginnen met social media doe je niet zomaar. Wat wil je gaan posten, voor wie, wat is je doel, heb je een huisstijl, welk socialmediakanaal past bij jouw boodschap en wanneer moet je eigenlijk posten? Zoals je leest, heb je genoeg om over na te denken en uit te werken in een social media plan.
Social media ‘’er even bij doen’’
Zo een ‘Instagrammetje en Facebookberichtje’ doe ik er wel ‘even’ bij. Het is een valkuil waar veel ondernemers in vallen. Vaak willen bedrijven ‘iets’ doen met social media en starten met een hoop ontbrekende kennis, waardoor hun plan (het hebben van geen plan) niet aanslaat.
Het verschil tussen een social media strategie en een social media plan
Met een social media strategie richt je je op de lange termijn. Hier staat in waar je met je social media over een jaar wil staan en hoe je dit punt gaat bereiken. De strategie kun je zien als startpunt van je verdere socialmediaprojecten. Een social media strategie kan in de loop van tijd nog wel veranderen en staat dus niet vast. Een social media plan is er voor projecten op de korte termijn. Denk hierbij aan projecten als campagnes, product releases of het geheel opzetten van jouw socialmediakanalen. Hierin staat concreet hoe je dit plan uitvoert. Heb jij sowieso nog geen social media strategie? Lees daar hier meer over.
Wat je met het goed inzetten van je social media bereikt
- Je kunt via social media dichterbij je doelgroep komen
- Waardoor je makkelijker bindt met je doelgroep en loyaliteit ontstaat
- Het is de tool om snel en overzichtelijk informatie over te brengen bij (potentiële) klanten
- Via je socials verhoog je het verkeer richting je website
- Een hoge interactie met je social media verhoogt het verkeer naar je website, wat er weer voor zorgt dat je hoger in de ranking komt op Google
Om dit te bereiken, heb je een social media plan nodig ;-).
Een social media plan maken van A tot Z
Wat is jouw doelstelling?
Wat wil je bereiken met dit project? Waarom denk je dat social media inzetten hiervoor de juiste tool is. Schrijf de kernwaardes en ambities van je bedrijf uit en maak je doelen SMART meetbaar. Weet jij ze nog? Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
Wat is de boodschap van het project?
Wanneer je je brand wil neerzetten is het belangrijk dat je overtuigend overkomt en ook laat merken dat jij achter je product of dienst staat. Wat gaat de kernboodschap van het project zijn? Als het goed is heb je in je social media strategie duidelijk genoteerd wat je met jouw onderneming wil bereiken. Zorg ervoor dat de boodschap van het huidige project niet afwijkt van jouw strategie, zodat alles op elkaar aansluit en dit huidige project jouw onderneming nog sterker naar voren laat komen. Schrijf de kernboodschap het liefst in één krachtige zin.
Wie wil je bereiken?
Weet jij tot in details wie jouw doelgroep is? En wil je voor dit project misschien een niche daarvan bereiken? Besef goed voor wie je dit project opstart en verdiep je goed in wat deze doelgroep aanspreekt, zodat je weet hoe je hen bereikt.
Hoe ga je die bereiken?
Want weet je waar je deze doelgroep vindt? Van welke socialmediakanalen ga jij gebruik maken om jouw boodschap over te brengen. Het is goed om te weten op welke kanalen jouw doelgroep actief is en wat je met alle de diverse socialkanalen kunt zenden. Zo is het ene platform gericht op tekstuele content en de ander juist op (short-form) video content. Ontdek via welke weg jouw plan het beste uit de verf komt.
Wanneer ga je je doelgroep bereiken?
Een social media plan heeft een start- en einddatum. In dit tijdsbestek is het belangrijk dat je goed inplant wanneer je op welke momenten je boodschap naar buiten brengt. Werk je opbouwend of wil je juist met een knaller binnenkomen? Welke manier het beste past bij jouw brand, kan jij (of in overleg met een social- of marketingteam) goed bedenken. Het is met name belangrijk dat dit in een overzichtelijke planning staat. Misschien is jouw product of dienst fantastisch, maar pak je de timing verkeerd aan. Timing is key voor een maximaal effect.
De contentkalender
Om de content op de juiste momenten te plaatsen is een contentplanner de oplossing. In een contentplanner plan je je content vooruit en heb je inzicht in wanneer welke content geplaatst wordt. Op deze manier verlies jij nooit meer het overzicht over je projecten. Er zijn ook tools die automatisch de content voor je plaatsen. Als drukke ondernemer kan je het zomaar vergeten om je post te plaatsen, waardoor je post-schema niet meer op orde is. In dat geval is een interactieve contentplanner de ideale oplossing voor jou.
Je social media plan uit handen geven
Tess Regelt waant zich graag in de diepste krochten van socialmedialand en staan te popelen om kersverse ondernemers hiermee een handje te helpen. Benieuwd wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen? Bekijk hier onze werkwijze en wellicht tot snel onder het genot van een kop koffie.
Trackbacks/Pingbacks