06-38489671 office@tessregelt.nl

Sommige mensen hebben een stoffig en oubollig idee bij de term ‘bloggen’. Want: bloggen deed iedereen toch in de tijd van Hyves? Met artikeltjes over de mooie zonsondergang of de fotowaardige lunch? Echt niet! Blogs zijn namelijk niet zomaar stukken tekst om jouw website te vullen. Wanneer je blogs op de juiste manier inzet heb je hier namelijk veel profijt van. Om een blog als waardevol te bestempelen, moet een blog wel aan bepaalde eisen voldoen. In deze blog gaan we dieper in op waarom blogs goed zijn voor een website en beantwoorden we de vraag: hoe schrijf je een blog? met een handig stappenplan.

Inhoud van dit blog:

Hierom zijn blogs belangrijk voor jouw website

Beslis waarover je blogs moeten gaan

Zoekwoordenonderzoek

Belangrijke valkuil: schrijf voor je lezers, niet voor Google

De blogs zelf schrijven of kan ik dit beter laten doen?

Hoe schrijf je een blog? Een uitgebreid stappenplan voor beginners

Stap 1: Ken je doelgroep

Stap 2: Maak een opzet

Stap 3: Weg met wollig, schrijf actief

Stap 4: Schrijf geen ellenlange alinea’s

Stap 5: Tijd voor de eerste versie

Stap 6: De eerste check

Stap 7: Verbeter je eerste versie

Stap 8: Een killer titel

Hoe schrijf je een blog in een notendop

Hoe schrijf je een blog blogpost by Tess Regelt
Hoe schrijf je een blog by Tess Regelt

Hierom zijn blogs belangrijk voor jouw website

Om bezoekers naar jouw website te lokken heeft jouw website relevante content nodig, zodat Google de bezoekers bij jouw website kan brengen. Als jij graag mensen wil informeren over het belang van een gezonde leefstijl, maar alleen informatie over jezelf en je kunnen aanbiedt, gaat Google jouw website voorbij. Als jij je website op de juiste manier vult met de juiste content over een gezonde leefstijl, indexeert Google dit en koppelt jouw website aan de gerelateerde zoekopdracht. Bloggen is dus een cruciaal onderdeel om bezoekers bij jouw website te brengen. Het verkeer dat op deze manier binnenkomt, dus zonder advertentiekosten, wordt je organische verkeer genoemd.

Beslis waarover je blogs moeten gaan

Waar de blogs op jouw website over moeten gaan, hangt helemaal af van de branche waarin jij werkt. Ben je een fietsenmaker, verkoop je edelstenen of ben je een fotograaf? Voor ieder beroep kun je goede blogs schrijven die ervoor zorgen dat Google jouw website hoger waardeert en mensen jouw website vinden. Jij als ondernemer met passie voor jouw vak kan vast een hoop relevante onderwerpen bedenken.

Zoekwoordenonderzoek (keyword onderzoek) voor een SEO-proof artikel

Wanneer je een lijst aan onderwerpen hebt bedacht is het helaas niet zo simpel dat je overal lukraak over kunt schrijven. Wat een copywriter namelijk ook doet, is onderzoek doen naar de desbetreffende zoekwoorden om te achterhalen wat het zoekvolume is. Het zoekvolume staat voor het gemiddelde aantal zoekopdrachten dat een zoekwoord heeft. Welke hoogte voldoende is, is afhangend van de niche van je onderneming. Wat voor de een weinig is, is voor de ander voldoende. Als jouw onderneming zich in een inclusieve niche bevindt, dan heb je lagere concurrentie en vindt de bezoeker sneller jouw website. Als jij een Iphone verkoopt en die aan de man wil brengen, zal je meerdere concurrenten moeten verslaan.

Belangrijke valkuil: schrijf voor je lezer en niet voor Google

Wanneer je erachter bent dat een keyword veel zoekvolume heeft is het geen goed plan om de blog vol te zetten met dat ene zoekwoord. Met als gevolg: moeilijk leesbare zinnen, rare koppen en een overkill aan het zoekwoord. Dat zorgt er weer voor dat de blog slecht leesbaar is.

Hoe schrijf je een blog blogpost by Tess Regelt
Hoe schrijf je een blog: een stappenplan voor ondernemers

De blogs zelf schrijven of kan ik dit beter laten doen?

Indien je van jezelf een vlotte pen hebt, de Nederlandse taal uitstekend onder de knie hebt én hier de nodige tijd voor wil én kan besteden, zou je het vanzelfsprekend zelf kunnen doen. Vaak worden blogs uitbesteed aan een tekstschrijver of copywriter. Zij hebben namelijk de fijnste kneepjes van het vak in de vingers en zijn op de hoogte van de laatste trends als het gaat om SEO-proof geschreven artikelen.

Als SEO-proof jou onbekend voorkomt, is het wellicht een goed idee om je blogs uit te besteden, zodat je focus op jouw passie(s) ligt. Behalve als je je er heel graag in wil verdiepen, natuurlijk :-). Dus, indien je als ondernemer graag wat schrijfskills wil opdoen of blogger bent met wat opfris-behoeften, lees dan vooral snel door naar de volgende punten.

Hoe schrijf je een blog? Een uitgebreid stappenplan voor beginners

Voor het schrijven van een goede blog is helaas niet een succesformule waarmee je meteen hoog in Google komt. Wel zijn er diverse aspecten zoals structuur, opbouw, toon en niet geheel onbelangrijk de inhoud, die je op de juiste manier moet inzetten om je blog tot een succes te krijgen. En daarbij komt dan ook nog het SEO-sausje kijken dat je eroverheen, of eerder: doorheen moet gooien. Na het voorwerk, is het tijd om te beginnen.

Stap 1: Ken je doelgroep

Wat ontzettend belangrijk is voor een goede blog is de tone-of-voice. Welke manier van aanspreken past bij jouw doelgroep. Je kan met de verkeerde toon de plank ontzettend misslaan. Zonde! Wellicht heb je inhoudelijk een heel goede blog geschreven, maar is het te statisch of juist te losjes, waardoor de lezer afhaakt. Het kleine verschil zit al in het gebruik van ’je’ of ‘u’, of het gebruik van grapjes of spreekwoorden in een tekst.

Neem als voorbeeld een kijkje bij twee van onze klanten: Red Bull en Lonneke Noordeloos. Twee klanten uit een totaal andere branche. Iedere klant heeft zijn ‘eigenheidjes’ die je (indien toepasselijk) doorvoert in combinatie met jouw schrijfskills en SEO-kennis. Verdiep je daarom altijd in de positionering van de klant en dompel je onder in de schrijfstijl en doelgroep.

Stap 2: Maak een opzet

Wanneer je als leek je eerste blog wil schrijven, is het handig om een opzet te maken. Als het stramien staat, is het makkelijker om de blog uit te werken. Het stramien biedt je houvast tijdens het schrijven en geeft meer overzicht over de structuur. Zo zie je sneller of het een logisch verhaal is en kun je sneller knippen en plakken, of snijden en schaven natuurlijk.

Maak een opzet
Maak een opzet om het je gemakkelijker te maken

Stap 3: Weg met wollig, schrijf actief

Als je actief schrijft, komt je tekst overtuigender over. Toch zien we in vele teksten vele passieve zinnen. Wat een tekst langdradig, wollig en jawel: saai maakt. Waarom men geneigd is om in een passieve vorm te schrijven, kan ik het antwoord helaas niet op geven. Het is ook niet fout. Het geeft een zin soms meer melodie, maar voor webteksten is actief toch echt vaak de beste optie. Vooral omdat websitebezoekers snel en concreet informatie willen opnemen. Hierbij een aantal tips:

Vermijd de lijdende vorm

Twee simpele voorbeelden:
Pieter wordt door de buurvrouw naar huis gebracht.
De buurvrouw brengt Pieter naar huis.

Zie jij het verschil? In de tweede zin is de buurvrouw actief, de buurvrouw brengt Pieter naar huis. In de eerste zin is de gebeurtenis veel omslachtiger geschreven. Bij actief schrijven benoem je concreet wie of wat de hoofdrol speelt (het onderwerp) en wat diegene of datgene doet (de persoonsvorm). In de eerste passieve zin ondergaat het onderwerp iets, in de tweede zin doet het onderwerp iets.

Nog een voorbeeld:
Niet: Er wordt een boek op de grond gegooid door Berta.
Wel: Berta gooit een boek op de grond.

Schrap onnodige hulpwerkwoorden

Zoals ‘zullen’, ‘hebben’ of ‘worden’. Dit zijn vaak overbodige woorden, die je tekst onnodig langdradig maken en leiden tot de lijdende vorm.

Vermijd voltooid deelwoorden

Om vaart in je zinnen te houden.

Maak korte zinnen

Indien je de bovenstaande tips al hebt toegepast, is de kans groot dat je tekst al actiever is. Is de zin nog te lang? Splits hem dan op in tweeën. Vaak, als je goed kijkt, valt er nog wat te puzzelen. Wees creatief. Dat is wat het vak tekstschrijven nou zo leuk maakt.

Stap 4: Schrijf geen eeeeeellenlange alinea’s

Lezen op een telefoon, tablet of laptop leest altijd anders dan uit een boek of tijdschrift. Wanneer je te lange alinea’s typt, schrikt dit de lezers af. Er zijn diverse tools die het maximaal aantal woorden aangeven, zodat de blog nog fijn leesbaar is. Verdeel je tekst in meerdere alinea’s en gebruik veel tussenkoppen. Op deze manier is het overzichtelijk en weten de lezers waar ze aan toe zijn.

Stap 5: Tijd voor de eerste versie

Voor tekstschrijvers is dit algemeen bekend: een tekst schrijf je nooit in één keer. Dus, onervaren blogger: bereid je voor. Gedurende het schrijven ga je vastlopen, heb je ineens inspiratie voor de laatste alinea of struikel je continu over dezelfde zin. Niet teveel nadenken, vooral lekker schrijven. Wanneer je vastloopt, leg dan het stuk even weg. Wanneer je weer met een frisse blik aan de slag gaat, vervagen de eerdere struggles als sneeuw voor de zon.

Stap 6: Vraag om feedback

Als je ruwe versie af is, begin je met het finetunen en eventuele fouten te verbeteren. Nu heb je al een concreter beeld van hoe het artikel er uiteindelijk komt uit te zien. Wat het probleem bij schrijvers vaak is, is dat ze helemaal ín de tekst en materie zitten. Hierdoor zien ze kleine details of onlogisch verloop over het hoofd. Hoe je voorkomt dat je een ‘slecht’ artikel live zet of opstuurt naar de klant, is door feedback te vragen. Laat je werk zien aan een mede-tekstschrijver, specialist uit het vakgebied van jouw blog-onderwerp en/of desnoods ook door iemand die geen verstand van zaken heeft om te kijken of de stof makkelijk te lezen en begrijpen is. Van feedback vragen word je een betere schrijver.

Kill your darlings - tijd om te schrappen en schaven - Hoe schrijf je een blog by Tess Regelt
Tijd om te schrappen en schaven

Stap 7: Verbeter je eerste versie

Ha, heerlijk, een korte alinea. Je houdt het tot heden goed vol en het einde is bijna in zicht. Het is nu de tijd om je feedback te verwerken en de punten op de i te zetten. Maak van de blog een geheel.

Stap 8: Een killer titel

De titel is het visitekaartje van je blog. Je eerste indruk moet pakkend zijn, de lezers informeren waar de blog overgaat en zachtjes (inderdaad niet te hard) roepen: lees mij. Je titel moet aandacht trekken en er interessanter uitzien dan die van de concurrenten.

Begin je niet altijd met de titel?

Dat is voor iedere schrijver anders. De een start met een titel, terwijl de ander ermee eindigt en er zijn ook zat schrijvers die hun titel gedurende het schrijven meerdere keren veranderen.

Eind stappenplan: Hoe schrijf je een blog?

Zo, nu is het tijd om aan de slag te gaan. Of misschien was je daar al mee bezig en hield je dit stappenplan ernaast. De sleutel tot succes om jouw schrijfskills te bevorderen is dan ook: schrijfmeters maken, of liever kilometers. Schrijven, schrijven en nog meer schrijven. Houd je ogen op het laatste SEO-nieuws, koekeloer bij de buren en verkijk je niet op een artikel dat ‘af’ is. Goede blogs produceren en SEO optimaliseren is ook een hoop herschrijven, maar dit zijn zaken voor een volgende blog. Eerst aan de slag met je nieuwste project.